Porada prawna on-line

Artykuły

»

Prawo dla firm

»

Podatki

» Jak prawnie uchronić się ...

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Jak prawnie uchronić się przed odpowiedzialnością za zaległości podatkowe zbywcy nieruchomości?

27.01.2016

Podatki

    Kupując nieruchomość mało kto zastanawia się nad tym, że razem z nią można również przejąć ciążące na niej zaległości podatkowe. Jak tego uniknąć? Warto przeczytać ten tekst, w celu dowiedzenia się na co uważać, i co wziąć pod uwagę przy kupnie nieruchomości.

  Pierwsze na co trzeba zwrócić uwagę to pojęcie osoby trzeciej, zgodnie z definicją zawartą w Ordynacji Podatkowej jest to kategoria osób, które odpowiadają solidarnie z podatnikiem za zaległości podatkowe. Odpowiedzialność solidarna charakteryzuje się tym, że w przypadku braku możliwości wyegzekwowania należności podatkowej od płatnika, organ podatkowy będzie miał możliwość żądać zapłaty tego podatku od nabywcy nieruchomości, który w rozumieniu przepisów prawa jest wtedy osobą trzecią. Co jednak należy zrobić i o co zadbać, żeby uniknąć sytuacji gdy będziemy zmuszeni do płacenia za nie swoje długi? Po pierwsze i najważniejsze wymagajmy od sprzedającego zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach. Jeżeli sprzedający otrzymał nieruchomość w darowiźnie lub spadku to będzie to zaświadczenie o niezaleganiu w tym właśnie podatku, kolejnym zaświadczeniem, którego powinniśmy wymagać od zbywcy jest zaświadczenie o niezaleganiu z podatkiem od nieruchomości. Jeżeli nie dopełnimy tego typu formalności i kupimy nieruchomość obciążaną zaległościami podatkami, organ państwowy będzie mógł domagać się zapłaty na zasadzie solidarności, czyli od zbywcy, od nabywcy lub obu tych osób jednocześnie. Warto również zainteresować się czy na kupowanej nieruchomości nie ciąży ustanowiona hipoteka przymusowa z powodu nie płacenia podatków w terminie, można to zrobić, analizując stan księgi wieczystej kupowanej nieruchomości.

    Jednak co w przypadku gdy nabywamy nieruchomość od firmy? Tutaj ryzyko odpowiedzialności za długi jest znacznie większe, gdyż zgodnie z przepisami nabywca odpowiada całym swoim majątkiem za długi zbywcy związane z działalnością firmy, odpowiedzialność jest jednak ograniczona do wysokości wartości nieruchomości, która jest przedmiotem transakcji. Jednak, co zostało podkreślone wyżej, warto zadbać o właściwe zaświadczenia, w przypadku kupna nieruchomości od przedsiębiorcy jest to zaświadczenie, którego ważności wynosi 30 dni od jego wydania, jeżeli do tego czasu transakcja kupna mieszkania zostanie dokonana, nabywca nie odpowiada za długi podatkowe.

Omawiane zaświadczenia różnią się  tym, że w przypadku kupna nieruchomości od osoby fizycznej wymagamy zaświadczenia o niezaleganiu w podatku lokalnym, czyli w podatku od nieruchomości, natomiast w przypadku kupna od przedsiębiorcy będzie to zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o niezaleganiu z płatnościami w podatkach dochodowych i VAT. Jeżeli zastosujemy się do powyższych wskazówek będziemy mieli większą gwarancję, graniczącą z pewnością o tym, że długi podatkowe nas nie dotyczą, a dzięki temu wierzyciele podatkowi nie będą się domagać od nas zapłaty długów, gdyż zachowaliśmy należytą staranność, która powinna nas chronić w tego rodzaju przypadkach za odpowiedzialność za długi podatkowe. Warto zadbać o to, żeby zaświadczenie o braku zaległości podatkowych było wydane w terminie dokonania czynności, co dodatkowo chroni nas przed niemiłym zaskoczeniem przed niezapłaconymi zaległościami podatkowymi.

 

MASZ PYTANIE?